واحد قدرت مکش

واحد قدرت مکش
واحد قدرت مکش

آیا تابحال با واحد قدرت مکش آشنایی داشته‌اید؟ دنیای صنعتی امروزی بکار بردن ماشین‌آلات مکانیزه در نظافت و تامین بهداشت محیط یک امر رایج به حساب می‌آید. جاروبرقی صنعتی یک از چندین دستگاه با کاربرد گسترده برای نظافت و تمیز کردن مراکز تجاری و مسکونی و محیط‌های مختلف است. برخلاف ظاهر بسیار متفاوت انواع جاروبرقی‌ها، از نوع خانگی آن‌ها گرفته تا مدل‌های صنعتی همگی از یک مکانیسم ساده پیروی کرده و در عملکرد مشابه هستند. بطور مثال تولید کننده جارو مکنده صنعتی بسته به نیاز بازار و مصرف‌کننده آن‌ها را در انواع مختلف تولید و عرضه می‌کند. تفاوت عمده سری‌های مختلف جاروبرقی در میزان توان مصرفی، ظرفیت مخزن، سیستم فیلتراسیون، قدرت و سرعت مکش می‌باشد. در این مطلب از وب سایت اسب زر شما را با قدرت مکش و واحد آن آشنا خواهیم کرد.

تعریف واحد قدرت مکش جاروبرقی

 

تعریف واحد قدرت مکش جاروبرقی

 

با توجه به نظافت و پاکیزگی می‌توان به اهمیت داشتن جاروبرقی با قدرت مکش بالا پی برد و آن را از معیارهای مهم انتخاب جاروپاکیزگیدر هر نوع خدماتی اعم از خدمات نظافت صنعتی دانست. قدرت مکش به معنای توانایی ایجاد خلا در دستگاه برای جمع‌آوری انواع آلودگی‌ها است.

هر چه قدرت مکش بیشتر باشد توانایی دستگاه جاروبرقی صنعتی در نظافت سطوح و جمع کردن خاک و غبار از فواصل دور بیشتر خواهد بود. توجه به این نکته ضروری است که نباید قدرت مکش و سرعت مکش را با هم برابر دانست. در برخی محیط‌های صنعتی که انواع آلاینده‌های سخت موجود می‌باشد باید به این نکته توجه کرد که قدرت مکش بالا باشد تا از پس جمع‌آوری این گونه آلاینده‌ها برآیند.

ارتباط بین توان مصرفی و واحد قدرت مکش

در تهیه جاروبرقی برای تامین نیاز نظافتی ابتدا باید به بررسی پارامترهای مهم و موثر بر عملکرد دستگاه پرداخت. شاید از نظر شما نیز پارامتر واحد توان مصرفی جاروبرقی همان قدرت مکش آن بوده و هر دو یکی است اما واقعیت این بوده که توان مصرفی تنها یکی از معیارهای نشان‌دهنده قدرت جاروبرقی می‌باشد. این اختلاف میان تصور عمومی با واقعیت وجود دارد و در واقع توان دستگاه هیچگونه ارتباط با قدرت مکش جاروبرقی و ایجاد نتیجه بهتر ندارد. این دو مولفه بی‌شباهت با یکدیگر نبوده و با یکدیگر هم‌جهت می‌باشند.

 اما این تعریف که هرچه توان جاروبرقی بیشتر باشد واحد قدرت مکش بیشتر بوده و این دو با هم یک پارامتر هستند یک تعریف اشتباه است. پس در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا هر چه توان مصرفی جاروبرقی بیشتر باشد قدرت مکش آن نیز بهتر و کیفیت نظافت افزایش می‌یابد؟ برخلاف پاسخ مثبت عمومی باید گفت که توان مصرفی تنها معیاری از میزان مصرف انرژی الکتریکی دستگاه بوده و بطور مثال برای یک جاروبرقی 1000 واتی می‌توان گفت که میزان مصرف انرژی الکتریکی در یک ساعت برابر یک کیلو وات است. در نتیجه بیشتر از اینکه توان مصرفی نمادی از قدرت و کیفیت باشد عددی است که میزان مصرف انرژی را نشان می‌دهد. اما پس در عملکرد جاروبرقی چه مولفه‌هایی تاثیرگذار می‌باشد؟ در ادامه به بیان میزان واحد قدرت مکش و سرعت مکش، چرا و چگونه آن‌ها بر عملکرد و کارآیی جاروبرقی‌ها را توضیح خواهیم داد.

واحد قدرت مکش موتور مکنده

درمورد واحد قدرت مکش  باید بدانید قدرت مکش موتور به توانایی ایجاد خلاء و مکش هوا، آب، خاک و یا گرد و غبار به درون مخزن دستگاه توسط مکنده اتلاق می‌شود. در اندازه‌گیری این پارامتر واحد میلیتر آب بوده و برحسب این واحد قدرت موتور در مکش ستونی از آب برحسب میلیمتر محاسبه می‌گردد. این یک مولفه کاملا مناسب در مقایسه عملکرد موتورهای مختلف دارای قابلیت مکش مانند جاروبرقی است. یک جاروبرقی با استانداردهای لازم همواره از قدرت مکش مناسب و مشخصی برخوردار می‌باشد.

سرعت مکش موتور

میزان هوایی که بر حسب متر مکعب در کسر زمان برحسب ساعت به درون مکنده مکش می‌شود سرعت مکش آن است. اینکه این میزان هرچه بیشتر باشد کارآیی موتور بالاتر می‌رود یک امر بدیهی است. برای بهره‌ بردن از این مولفه طراحی و مهندسی دستگاه، فیلتر، فن و سایکون دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب و طراحی درست آن‌ها به افزایش نتیجه عملکرد دستگاه منجر می‌گردد. قدرت مکش در کنار سرعت بالای موتور مکنده نشانگر عملکرد مناسب آن است. گاهی برای حفظ بهداشت محیط‌های صنعتی و یا حتی غیرصنعتی  باید آلودگی‌ها به سرعت جمع‌آوری شوند که در این وهله باید دستگاه سرعت مکش مناسبی داشته باشد. یک تولیدکننده با در نظر گرفتن تمامی موارد در تامین نیاز مشتریان گام برداشته و شاخص‌های مختلف را درنظر می‌گیرد و از جمله دیگر مطالبی است که در موضوع واحد قدرت مکش باید بدانید.

قدرت مکش بدون سرعت مکش

 

قدرت مکش بدون سرعت مکش

 

برای اینکه بدانید وجود قدرت مکش بالا بدون سرعت مکش چه اتفاقی می‌افتد کافی است یک سکه را بر روی زمین گذاشته و دهانه مکنده جاروبرقی را بر روی آن به زمین بچسبانید. با روشن کردن جارو هیچ اتفاقی برای سکه نمی‌افتد اما اگر جارو از زمین فاصله داده و سپس آن را روشن کنید در کسری از ثانیه سکه توسط دستگاه به درون مخزن مکیده می‌شود. پس یک دستگاه هرچقدر از قدرت مکش بالایی برخوردار باشد در صورتی که نتوان سرعت آن را تامین کرد از کارآیی می‌افتد.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا با تعریف واحد قدرت مکش و بررسی آن در کنار دیگر عوامل موثر بر عملکرد دستگاه به اهمیت آن اشاره کنیم. یکی از نکاتی که باید یادآور شد این است که شناخت و اندازه‌گیری پارامتر قدرت مکش نسبت به توان مصرفی یکی از مهم‌ترین اصول انتخاب در موتورهای مکنده مانند جارو برقی است. بطور کلی از یک دستگاه باکیفیت خوب انتظار می‌رود نظافت مورد قبول به همراه مصرف انرژی کم را نتیجه بدهد. همواره آلودگی‌هایی که در محیط‌های صنعتی، نیمه صنعتی، تجاری و حتی خانگی ایجاد می‌گردند باید به سرعت جمع‌آوری شوند چرا که بهداشت محیط ارتباط مستقیم با حفظ سلامتی افراد و در نتیجه افزایش مثبت بهره‌وری خواهد داشت. شرکت اسب زر ارائه‌کننده بهترین و متنوع‌ترین ماشین‌آلات در بخش خدمات نظافت صنعتی از جمله انواع مکنده و دمنده، مکنده مرکزی و مکنده شهری می‌باشد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *