انواع شوینده ها و کاربرد آنها

انواع شوینده ها و کاربرد آنها
انواع شوینده ها و کاربرد آنها

همه ما تا حدودی، درباره اقسام و انواع شوینده ها و کاربرد آنها اطلاعاتی داریم. این مواد شیمیایی در بازار با نام دترجنت شناخته می‌شوند. وقتی که در مورد یک شوینده خوب و مناسب حرف می‌زنیم، منظور ما این است که یک محلولی تهیه و ساخته شده که می‌تواند آلودگی‌ها را با هر ماهیتی که دارند، چه فیزیکی و چه شیمیایی از روی سطوح برطرف کند و از بین ببرد. از انواع محلول‌های پاک‌کننده و تمیزکننده در بسیاری از برندهای مختلف مشاهده می‌کنید. بعضی از این شوینده ها برای سطوح خاص مانند سطوح چوبی یا فلزی طراحی شده‌اند و بعضی دیگر به صورت همه جانبه توانایی تمیز کردن تمامی سطوح را دارند.

تکنولوژی و فناوری‌های نوین، محلول‌های شوینده جدیدی را به بازار ارائه کرده است که این محلول‌ها بر اساس علم نانو فناوری پایه‌گذاری شده‌اند. زیرا محلول‌های شوینده نانو فناوری، توانایی‌ها و قابلیت‌های بسیار بهتری نسبت به سایر شوینده‌های معمولی ارائه می‌دهند. این نکته درست است که علم نانو فناوری، باعث تغییر و تحول در دنیای شوینده ها شده است اما این سخن به معنای رد کردن و نامناسب بودن محلول ‌های شوینده معمولی نخواهد بود. در این مطلب از وب سایت اسب زر شما را با انواع شوینده ها و کاربرد آنها آشنا خواهیم کرد.

انواع شوینده ها و کاربرد شان

 

انواع شوینده ها و کاربرد شان

 

انواع و اقسام مختلفی از مواد شوینده که برای تمیز کردن سطوح مختلف، لباس و … استفاده می‌کنیم شامل موارد زیر است:

  1. مواد شوینده (دترجنت)
  2. صابون‌ها
  3. سفید کننده‌ها
  4. حذف‌کننده لکه – لکه برها
  5. شامپوها
  6. شوینده‌های خانگی

دترجنت

اولین گروه از انواع و اقسام شوینده ها با نام دترجنت در میان مردم شناخته می‌شوند. این ترکیبات، رایج‌ترین ترکیبات برای تمیز کردن الیاف و پارچه هستند. آن چیزی که ما با نام پودر ماشین لباسشویی استفاده می‌کنیم، توانایی این را دارد که آلودگی‌ها، لکه‌های گرد و غبار،  چربی و غیره را در خود حل کند و از روی سطح لباس به طور کامل از بین ببرد و حذف نماید. در واقع، این شوینده‌‌ها، دترجنت هستند. بدون آنکه بخواهند بر روی پارچه نفوذ کنند، همراه با لکه‌ها و آلودگی‌هایی که در آب هستند، معلق باقی می‌مانند. بعد از آن که تخلیه آب لباسشویی انجام می‌شود، شوینده ها هم همراه با آلودگی‌ها تخلیه می‌شوند.

صابون‌ها

دومین گروه از انواع شوینده ها و کاربرد آنها که می‌توان گفت پرکاربردترین و پرطرفدارترین هستند و استفاده از آن به گذشته‌های دور باز می‌گردد، صابون‌ها هستند. اگر بیاییم در طول زمان، مطالعه‌ای بر گذشته داشته باشیم و نگاهی به شیوه شستشوی لباس‌ها یا سطوح مختلف بیندازیم، به اهمیت صابون‌ها پی خواهیم برد. به صورت کلی، صابون‌ها، یک ماده تمیزکننده هستند که دارای نمکی بوده که از اسیدهای چرب است که با استفاده از یک ترکیب قلیایی به نام سدیم هیدروکسید ساخته و تهیه می‌شود. وجود داشتن ترکیبات چربی گیاهی و چربی حیوانی برای ساخت انواع و اقسام صابون‌ها الزامی است.

سفید کننده‌ها

در مطلب انواع شوینده ها و کاربرد آنها باید بدانید گروه سوم محلول‌های سفیدکننده هستند که از رایج‌ترین انواع شوینده به شمار می‌روند. به صورت کلی می‌توان انواع سفیدکننده‌ها را به دو گروه تقسیم کرد که اولی سفیدکننده حاوی کلر و دومی سفیدکننده حاوی اکسیژن است. سفیدکننده‌های کلر، در لکه‌زدایی بسیار قوی هستند و سطوح را به صورت موثری سفید می‌کنند. نکته حائز اهمیت اینجا است که اگر این نوع سفیدکننده‌ها برای تمیز کردن الیاف یا پارچه به کار روند، به مرور زمان باعث تضعیف شدن پارچه می‌شوند و در نتیجه، استحکام و دوام آن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین توصیه ما به شما این است که برای سفید کردن و تمیز کردن پارچه‌های پشمی و ابریشمی یا پارچه‌های نازک و لطیف، به هیچ عنوان از سفیدکننده‌ای که دارای کلر است، استفاده نکنید.

سفیدکننده‌هایی که دارای اکسیژن هستند، محدودیتی ندارند و برای تمام سطوح به کار می‌روند؛ خبر خوب هم این است که این ترکیب برای تمیز کردن انواع پارچه‌ها، ماهیت شیمیایی لطیف‌تر و ملایم‌تری دارند و به بافت و الیاف پارچه آسیب نمی‌رسانند.

حذف کننده لکه_لکه برها

 یکی دیگر از انواع شوینده ها و کاربرد آنها که در زندگی روزمره بسیار زیاد  با آن سر و کار داریم، محلول‌های لکه‌بر هستند. ترکیب‌های لکه‌بر، توانایی این را دارند که تمام انواع لکه‌ها را از روی سطوح حذف کنند. برای تهیه و ساخت این نوع شوینده ها از ترکیبات الکلی، مواد اولیه دترجنت، برخی آنزیم‌ها و مواد معدنی استفاده می‌شود. نوع فرمولاسیون لکه‌بر، در حذف کردن و از بین ‌بردن‌ لکه و اثرات آن بسیار موثر واقع شده است.

شامپوها

 همه ما تاکنون با انواع و اقسام شامپو آشنایی داریم. شامپو‌ها را می‌توان به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد. دسته اول شامپوهایی هستند که برای استحمام روزانه یعنی برای شستشوی بدن و موی سر به کار می‌روند و این شامپوها، ساده‌ترین نوع هستند و بعضی انواع و اقسام شامپو برای پارچه‌ها به کار می‌روند که در مطلب انواع شوینده ها و کاربرد آنها باید درمورد آن بدانید. به صورت قطعی، فرمولاسیون ملایم دارند و مواد شوینده بسیار قوی هستند. در تهیه و ساخت انواع و اقسام شامپو از ترکیبات شیمیایی مانند اسید میریستیک، اسید پالمیک، اسید لوریک و اسید استئاریک استفاده می‌شود تا بتواند به عنوان یک ترکیب عالی و مناسب در تمیز کردن موثر باشد.

شوینده‌های خانگی

 

شوینده‌های خانگی

 

بعضی از محلول‌های شوینده وجود دارد که ما نیز در خانه می‌توانیم از توانایی و قابلیت پاک‌کنندگی آنها استفاده کنیم. محلول‌هایی مانند سرکه، آهک، جوش شیرین و محلول هیدروژن پراکسید، نمونه‌هایی از محلول انواع شوینده ها و کاربرد آنها هستند.

استفاده سریع از این شوینده ها برای لکه‌بری و تمیزکنندگی برخی از راهکارها و ترفندهای خانه‌داری است. شوینده‌های خانگی برای تمیز کردن سطوح مختلف و همچنین شستن ظرف‌ها و غیره به کار می‌روند.

کاربرد و قیمت انواع شوینده‌

برای خرید کردن شوینده ها باید این نکته را به خاطر داشته باشید که بر اساس منطقه و کاربرد، انواع و اقسام شوینده تولید شده است. بخش عمده کاربردهای شوینده ها شامل شوینده‌هایی در دفاتر تولیدی و تجاری، مراقبت‌های بهداشتی، لباسشویی تجاری، نظافت وسایل نقلیه، غذا و نوشیدنی، نظافت فنی، آشپزخانه و پذیرایی است. این را هم بگوییم که قیمت مواد شوینده نیز بر اساس غلظت مواد شوینده، نوع مواد خام اولیه و مصرفی تعیین می‌شود.

سخن آخر

در این مطلب شما را با انواع شوینده ها و کاربرد آنها آشنا نمودیم. در صورتی که به دنبال وسایلی همچون مکنده و دمنده و یا به دنبال خدمات نظافت صنعتی هستید می‌توانید با شماره‌های زیر تماس گرفته و از خدمات بی‌نظیر مجموعه اسب زر استفاده نمایید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *