مواد شوینده قلیایی

مواد شوینده قلیایی
مواد شوینده قلیایی

مواد شوینده قلیایی معمولاً از مخلوط بسیار دقیقی از ترکیبات شیمیایی از جمله هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم و سایر مواد تشکیل شده اند. شوینده های قلیایی شامل نمک های قلیایی و مرطوب کننده ها نیز هستند.

نمک های قلیایی، چربی ها، روغن ها و گریس ها را حل می کنند و به راحتی لکه های چربی و روغن را از بین می برد. آنها همچنین قادر به از بین بردن بسیاری از انواع میکرو ارگانیسم ها هستند. با ما همراه باشید تا در مورد مواد شوینده قلیایی بیشتر بدانید.

شوینده های قلیایی چگونه کار می کند؟

روش کار مواد شوینده قلیایی شباهت زیادی به شوینده های معمولی دارد. شوینده های قلیایی تعدادی واکنش شیمیایی و فیزیکی ایجاد می کنند که شامل طیف وسیعی از کارها می شوند که به آنها اشاره خواهیم کرد.

مهمترین فرآیند، فرآیند صابونی سازی است. به طوری که رسوبات روغن، گریس و چربی با تبدیل شدن به ترکیبات محلول در آب حذف می شوند. فرآیند امولسیون سازی به از بین بردن لکه های روغن کمک می کند. شوینده قلیایی ذرات روغن و خاک را معلق می کند تا فرآیند شستشو به پایان برسد.

مواد شوینده قلیایی برای از بین بردن سریعتر لکه های روغن، کشش سطحی روغن را کاهش می دهد و در نتیجه باعث نفوذ بهتر و جابجایی خاک از فلزات می شود.

تاثیر شوینده های قلیایی بر روی فلزات

تاثیر شوینده های قلیایی بر روی فلزات

اجزای پاک کننده شوینده های قلیایی قادرند هر گونه آلودگی را از بین ببرند و به راحتی شسته شوند. برای این کار شوینده بر سطح فلز اسپری می شود. این مواد علاوه بر اینکه روشی آزمایش شده برای حذف خاک مرطوب هستند، می توانند به جلوگیری از اکسیداسیون فلزات نیز کمک کنند. این به این دلیل است که عامل پخش کننده درون پاک کننده قلیایی هرگونه کثیفی حل شده را دفع می کند تا از هرگونه حمله پنهان به فلز را جلوگیری کند.

 pH شوینده قلیایی چقدر است؟

pH مواد شوینده قلیایی بالاتر از 7 است. محدوده pH بهینه برای یک شوینده خوب 9 تا 10.5 است. به طور کلی، مقدار pH مواد شوینده لباسشویی 10 است.

پاک کننده های همه منظوره دارای pH بین 9-11 هستند و می توانند برای حذف روغن، خاک، گریس، ذرات، چربی ها و پروتئین ها استفاده شوند.

شوینده های قلیایی برای چه مواردی استفاده می شود؟

مواد شوینده قلیایی برای این توصیه می شوند چون بهتر از شوینده های خنثی یا اسیدی تمیز می کنند. بیشتر شوینده های قلیایی برای از بین بردن لکه از لباس های شسته شده یا هر سطح دیگری استفاده می شود. قلیایی بودن به معلق ماندن ذرات خاک در محلول تمیزکننده کمک می کند و از “کلوخه شدن” و تجمع مجدد خاک رس روی سطح تمیز شده جلوگیری می کند و آلاینده های جامد را موثرتر از حلال های کلر آلی حذف می کنند.

پاک کننده های بسیار قلیایی چیست؟

پاک کننده های بسیار قلیایی چیست؟

پاک کننده های بسیار قلیایی در واکنش به اسیدهای موجود در خاک های آلی کار می کنند. پاک کننده های قلیایی بالا چربی را حل می کنند، خاک را امولسیون می کنند و میکروارگانیسم ها را از بین می برند.

اسید موجود در خاک به مواد شوینده قلیایی واکنش نشان می دهد تا آن را خنثی و خالص کند. PH بالاتر منجر به ظرفیت تمیز کنندگی بالاتر نمی شود، بلکه توانایی خنثی کردن خاک های اسیدی قوی را دارد.

پاک کننده های بسیار قلیایی شامل کربنات سدیم، آمونیاک و هیدروکسید سدیم هستند. به همین دلیل اغلب برای نرم کردن آب در شوینده های لباسشویی استفاده می شود. علاوه بر این، کربنات سدیم به عنوان یک بافر برای جلوگیری از آلودگی صابون یا مواد شوینده گنجانده شده است و این برای تمیز کردن لباس ها ضروری است.

هیدروکسید سدیم که به آن لیز نیز می گویند دارای pH 13 تا 14 است که آن را به یکی از قوی ترین پاک کننده های با قلیایی بالا تبدیل می کند. به همین دلیل است که اکثر شوینده‌های لباسشویی قلیایی هستند.

کلام آخر

پاک کننده های قلیایی بالا می توانند خورنده باشند و باعث سوختگی و آسیب های شیمیایی شوند. قلیایی بودن مواد شوینده قلیایی اسیدهای چرب نامحلول را به نمک های محلول تر تبدیل می کند که شستشوی آنها را آسان تر می کند.

قلیایی بودن به معلق ماندن ذرات خاک و ذرات لکه در محلول تمیزکننده کمک می کند و از “کلوخ شدن” و تجمع مجدد خاک رس روی سطح تمیز شده جلوگیری می کند.

اکثر پاک کننده های بسیار قلیایی در مناطقی که تهویه مناسب برای محافظت از پوست و چشم هستند استفاده شود. محصولات حاوی آمونیاک یا لیمو هرگز نباید با سفید کننده مخلوط شوند، زیرا واکنش شیمیایی حاصل گاز کلر سمی تولید می کند.

مواد شوینده قلیایی به حذف کلسیم و منیزیم (نرم کننده های آب) کمک می کنند که باعث بهبود عملکرد سورفکتانت ها در مواد شوینده می شود.

شما می توانید از شرکت اسب زر که خدمات نظافت صنعتی را انجام می دهد و برای شستشوی اتوماتیک از مواد شوینده قلیایی استفاده می کند، کمک بخواهید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *